Tuesday, November 8, 2011

Kenali Teknik Al-Baghdadi

Teknik Al-Baghdadi

Buku Tamhid

Teknik ini diasaskan oleh Ustaz Jalaluddin bin Haji Hassanuddin al-Baghdadi dilahirkan pada 15 Januari 1970 di Kampung Berhala Gantang, Pahang. Teknik ini adalah penambahbaikan pada teknik muqaddam. Ianya menggunakan bunyi yang dihasilkan oleh “alat ketuk” sebagai tempo untuk kanak-kanak membaca al-Quran mengikut tajwid yang sempurna.

Alat Ketuk

Sebagai pelengkap kepada teknik ini, sebuah buku tajwid disertakan sekali. Ia mengandungi 10 bab yang menekankan prinsip asas dan amali tajwid.

buku tajwid

Bagi menarik minat kanak-kanak, kad al-Baghdadi digunakan untuk membantu menanamkan kecintaan yang mendalam dalam diri kanak-kanak bagi mempelajari al-Quran. Teknik Baghdadi diterapkan dalam permainan kreatif dengan penggunaan kad al-Baghdadi akan mewujudkan suasana pembelajaran ceria, santai dan menyeronokkan untuk anak-anak kecil.

Kad al-Baghdadi ini disusun dan dicipta oleh Puan Erni Yentti binti Amir dilahirkan pada 24 September 1981 di Ipoh, Perak.

kad al baghdadi

Mungkin terdapat beberapa lagi kaedah P & P al-Quran yang tidak saya senaraikan di dalam entri ini. Untuk makluman pembaca, saya hanya menyenaraikan kaedah P & P yang lazim diguna pakai oleh guru-guru al-Quran di Malaysia. Seperti yang saya katakan di awal penulisan, mungkin kaedah tersebut tidak popular dan tidak diketahui oleh guru-guru al-Quran.

0 comments:

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites